måndag 19 september 2016

Första biblioteksrådet!

Så har vi haft första biblioteksråden. Vi startade med åk 2-5 och efter det var det åk 6-9 tur.

På dagordningen stod det bland annat novelltävling, bokklubb, boktips.

Eleverna gavs möjlighet att samtala om vad som var bra respektive behövdes förbättras på biblioteket.

Vi kom fram till följande:
Bra var utbudet av böcker, både i antal och variation. Tillgängligheten var också bra.

Områden vi kan utveckla är:
Tysta rummet bör vara ledigt när klasser är i biblioteket och vill läsa tyst. Det är svårt att få till riktig arbetsro när många ska låna/leta böcker samtidigt.

Olika former av boktips, gärna i en pärm uppdelat efter ålder och genre. Niclas lovade att ordna med detta, antingen i pappersform eller digitalt. Det lutar åt en digital lösning på Google.

De yngre barnen efterlyste fler läskigare böcker! De är modiga de små.

Alla var överens om att sofforna snart gjort sitt, så inom kort kommer de att snyggas till.


Saker för framtiden var till exempel en bokklubb/cirkel där elever läser böcker på fritiden och så träffas vi regelbundet i biblioteket och samtalar om våra läsupplevelser.

Så här jobbar min kollega Nevin på Slottstadens skola:

http://www.lararnasnyheter.se/LT_16_11_s20-21_morgonstund_att_langta_till.html

Foto: Johan Bävman
Skolbibliotekarien Nevin Semovski förbereder frukost till bokklubben.
I bokklubben lär sig eleverna mycket mer än att diskutera litteratur.

Foto: Johan Bävman
Eleverna offrar sin sovmorgon för bokklubben med Nevin Semovski.
Eleverna har sovmorgon och det är tyst och öde i korridorerna på Slotts­stadens skola i Malmö. Men i skolbiblioteket råder full aktivitet. Skolbibliotekarien Nevin Semovski förbereder frukost med te, nybakade frallor, ost och marmelad.
Trots att det är sovmorgon ska hon träffa en grupp elever från årskurs 7 och 8 och prata om boken de har läst. De brukar träffas i bokklubben några gånger per termin.
Ellen Kardum Frykstrand, 13 år, hänger på låset strax efter åtta på morgonen. I handen har hon »Fallen ängel« av Becca Fitzpatrick. Hon längtar efter att få diskutera fantasy­romanen med de andra läshungriga kamraterna.
Kvart över åtta sitter nio tjejer runt det långsmala bordet i biblioteket tillsammans med Nevin Semovski. Boksamtalet kommer snabbt i gång.
Foto: Johan BävmanFANTASY. Bokklubbsgänget har läst »Fallen ängel«.
— Mystiken var bra. Jag läste den på engelska så det var lite förvirrande ibland och svårare att förstå allt, säger Anne ­Sjöberg, 15 år.


»Fallen ängel« handlar om förbjuden kärlek mellan en ung kvinna och en fallen ängel. Det är ett komplicerat passionerat drama där karaktärerna pendlar mellan ont och gott. Romanen utvecklas till en spännande thriller med kopplingar till Bibeln.
Flera av eleverna tycker att de första kapitlen var sega men har sedan sträckläst boken.
— Jag brukar inte gilla romantik i böcker men blev nästan besatt av Noras och Patchs relation. Jag var tvungen att bläddra fram och kolla när det stod något om dem igen, säger 15-åriga Bennin Al-Jawari.
Bennin har redan lånat fortsättningarna och läser nu fjärde delen. Hon rekommenderar kamraterna att också läsa de andra delarna.
Foto: Johan Bävman
Nevin Semovski har noterat sina tankar om boken på rosa lappar.

Nevin Semovski berättar att det finns många storläsare på skolan. Men det finns också de som upplever läsning som ett tvång, tätt förknippat med skolarbete. En del elever, i synnerhet killar, undviker att tala högt om att de läser. De är rädda att bli hånade.
Med bokklubben vill hon lyfta fram det lustfyllda med läsning. Hon hoppas att eleverna i bokklubben ska inspirera andra att läsa mer.
Eleverna besrkiver att deras läsförståelse har ökat när de i bokklubben tagit del av hur andra tolkat böckerna. Ordförrådet har vuxit och de har även öppnat sig för nya genrer.
Bokklubben ger också ett skönt avbrott till den vanliga undervisningen. Här behöver eleverna inte fundera över vad läraren vill ha för svar för att de ska få bra betyg.
— Här finns ingen press, ändå ger det så mycket, säger Edith Carleson.
Alla är med frivilligt. De är intresserade av var­andras åsikter och respekterar dem.
— Tänk om det vore så här på lektionerna i svenska. Det skulle vara jätteroligt och man skulle slippa sitta på lektioner där vissa inte bryr sig, säger Bennin Al-Jawari.
Skolbibliotekarien Nevin Semovski flikar in någon fråga här och där men är noga med att bokklubben är elevernas arena. Hennes ambition är att öka läslusten och läsförståelsen hos både de som läser mycket och de som ännu inte läser alls.
Foto: Johan Bävman
Nevin Semovski, skolbibliotekarie.

— När eleverna läser förbättrar de sitt språk både i skrift och tal. Och de klarar ­andra ämnen bättre, säger ­Nevin Semovski.
Förutom bokklubben har hon andra lässtimulerande aktiviteter. Med stöd av kulturrådet i Malmö driver hon tre olika läsprojekt på skolan. Hon ordnar författarbesök och berättar om utvalda böcker i klassrummen.
Hon läser också lättlästa böcker tillsammans med nyanlända ett par gånger i veckan.
— På låg- och mellan­stadiet anses det fortfarande lite häftigt att läsa. Men det händer något på högstadiet. Här ­möter jag då och då elever som aldrig har läst ut en bok.
— Men jag tror inte på att tvinga någon att läsa. Det är bättre att bli lockad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar